onsdag 25 februari 2009

Kycklinggryta med röd paprika och svarta oliver

Jag blev så sugen på svarta oliver och man kan ju inte bara sätta sig och tratta i sig oliver . Fast det kan man egentligen men det lät så omåttligt och obra.

Det här använde jag mig av :
900 gr kycklinglårfile ( godare än vanlig file )
1/2 purjolök
2 dl svarta kärnfria oliver ( det blir så tråkig stämmning om någon biter sönder en tand på oliverna )
1,5 dl röd inlagd paprika .
1/2 pkt bacon
1 dl laktosfri grädde .
1 slatt * kycklingfond
Vitlök ( fast jag hade i vitlöksost ungefär 1msk)
Smör att steka i
Salt, peppar och ca 1,5 msk torkad dragon .

Sä här gjorde jag :
Strimla purjon och stek den i smör , bryn kycklingen med bacon i omgångar om du inte då som jag har en trollmorsstor gryta, salta och peppra . Ös ner oliverna och paprikan, Häll på kycklingfond, dragon , vitlök ( ost)och grädde . Puttra trevsamt till kycklingen är genomkokt och allt är varmt. Ris till om man vill vara nyttig men jag tänker äta vitlöksbröd och ta ett glas rött.Sådetså. Är der piglördag så är det .

* Ca 2 msk

2 kommentarer:

  1. Går utmärkt att sätta i sig bara oliver, ha ha. Får ett ryck typ max en gång om året och trycker i mig en massa...;)

    Låter gott annars! Du har alltid så mycket goda recept. Varifrån får du alla ideer? Många kokböcker eller mycket egen erfarenhet? :)

    SvaraRadera
  2. Ninde
    Jag är galen i de med sardeller i :)

    Du vet jag har jobbat som kock för många år sedan , och ett stort matintresse :)

    SvaraRadera