tisdag 24 februari 2009

Soyakokta revben

De här var grymt goda !
Jag hittade frysta revben för 19 kr/kg på Willys så jag slog till direkt .
Jag dubblade receptet så om det känns som bautamycket så halvera det .
2 kg tjocka revben
2 dl soya
2 dl vatten
0,5 dl strösocker
1 dla thaisås
1,5 msk hackad ingefära .
2 feta krossade vitlöksklyftor.
1 liten purjolök.

Så här gjorde jag :
Skär revbensspjällen i mindre bitar mellan varje revben och tvärs över där det är sågat .
Blanda soya, vatten, socker och thaisås i en gryta . Rör om så allt blandas . Lägg i köttbiten , vitlök och ingefära .
Ansa och skär halva purjolöken i 1 cm breda strånkar . Lägg ner det i grytan .
Låt koka upp och sjud under locka ca 15 min. Vänd köttet och låt det småputtra lite trevligt i ca en timma eller mer, späd ev med mer vatten om det då behövs .Benen ska lossna från köttet .

Servera med ris och en sallad .

Grundreceptet är från ALLT OM MAT . Men jag har i vanlig ordning macklat om det lite

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar