torsdag 12 februari 2009

Rotsakscurry

Rotfrukter med grön curry! Var det första jag tänkte när jag slog upp ögonen på onsdagsmorgonen , så efter läkarbesöket så inhandade jag div ingredinser som då blev följande:
1,5 benfri fläskkaree* ( eller hur fan det stavas )
Morötter
Gul lök
Kålrot ca 1/4 kilo
Vitkål ca 1/4 kilo
Kokosmjölk
Currypasta, ingefära , köttbuljong, vitlök och limejuice hade jag redan hemma .

Så här gjorde jag :
Delade grisköttet i tärningar , likaså med kålroten , slantade mörötterna , hackade löken och delade vitkålen i rätt så breda strimlor . Riv eller dela ingefäran i små bitar( storlek typ som en tumnagel), krossa vitlöken,
Börja med att fräsa currypasta i smör / olja . Currypasta smakar så mycket mer än pulver. lägg i köttet med löken salta och peppra och bryn tills köttet får en angenäm färg . Lägg i kålrötter, morötter, ingefära , krossad vitlök och häll sedan över 1 dl köttbuljong och halva burken med kokosmjölk. Puttra i en halvtimma , späd med vatten om så behöves. Lägg i vitkålen och sedan resten av kokosmjölken .Koka ca 10 min .Smaka av för just rotfrukter är lite söta i sig och är det så att den söta smaken stör så ha i 1 tsk med limejuice. Rör om och ät . Vi åt nannbröd till.

*Funkar även med kyckling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar