tisdag 10 februari 2009

Fläsklägg ala moi

Jag tycker att fläsklägg är bra nagg men är lite trött på att bara koka det så här kommer mitt recept
Det här använde jag mig av :
1 fläsklägg ( på nästan två kilo )
2-3 gula lökar
3 morötter
3-4 vitlöksklyftor.
Färsk timjan , salvia *
Salt och peppar

Så här gjorde jag :
Sätt ugnen på 125 grader
Skala och hacka / dela lök, morötter samt vitlök.
Skär lite skåror i svålen
Lägg i läggen ( observera min roliga vits ibland så är jag för rolig för mitt eget bästa ) i en ugnsform med rotsaker och vitlök i små prydliga högar , eller släng på dem slarvigt om du är arg , krydda ( och ta det nätt med saltet ) lägg på timjan och salvia . Stek köttet i en timma , vänd sedan på det och häll på svampbuljong eller annan buljong om du hyser en våldsam aversion till svamp . Sänk värmen till 100 grader. Undet tiden det att köttet steks färdigt så kan du i ca två timmar glo, hjula, sjunga, bada skumbad , promenixa eller klappa katten ( i de fall då katt föreligger). Låt köttet svalna och dela det sedan i trevliga bitar . Köttet blir så mört och av skyn kan du göra en trevlig sås . Ris eller potatis till . Eller strunta i det och ät bara kött.

* Jag är galen i salvia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar