torsdag 29 januari 2009

Spenatochfetaostfylldaphyllodegsrullar

Chips * och ostbågar är inte min grej men ibland så vill jag ha något att nagga under själva filmens gång .
Det här använde jag :
1 ark från en phyllodegsrulle .
200 gram fryst bladspenat
1 vitlöksklyfta
200 g fetaost ( slanta upp lite när det gäller fetan , nu vinner så mycket smaknässigt )
en dutt spiskummin ( var lite försiktig med spiskumminen den tar lätt överhand )
salt och peppar .
1 ägg till pensling .

Så här gjorde jag :
Tina bladspenaten, pressa ut all vätska genom en sil annars så blir det lätt degen saggig .
Värm bladspenaten , lägg i osten , mosa den lite ömsint med en gaffel, krydda och smaka av .

Dela phyllodegen efter "vecken " på arket, dela varje längd i tre delar, lägg på en klutt** spenatfyllning , pensla kanterna med vispat ägg eller vatten .Vik som ett paket eller rulla ihop men se till att det inte är några öppna kanter .Vik in dem . Här gäller det att ösa på lite eftersom degen torkar så fort och ändå vara lätt på handen .

Pensla rullarna med vatten och lägg sedan rullarna , paketenellerhurninuvikerdem på en bakplåtsklädd plåt . Ugnen på 175 grader i ca 15 min . Kolla så att de inte bränns ! Det blev 20 små mumsbitar och de räcker inte till så många eftersom de är väldigt goda .Kan även ätas kalla !

* Såtillvida det inte är Walkers steak and onoion eller Salt and vineger så klart
**En halv matsked

3 kommentarer:

  1. Är detta månne något i stil med de goda små spenmatknytena vi åt hos Seyhmus? I så fall måste jag absolut pröva...!

    SvaraRadera
  2. Inte "spenmat" (vilken härlig felskrivning, förresten!) - spenat, heter det ju. Jag tolkar detta som att det är dags för mig att krypa till kojs. God natt ;)!

    SvaraRadera