måndag 30 mars 2009

Lördagsräddaren

Det här komponerade jag i skallen på väg hem från affären. Hunger är den bästa idesprutan .
Det här använde jag mig utav .
1,7 kilo benfri karre *
1 hackad gul lök
1 msk fransk senap
2 tsk torkad dragon
2 tsk torkad salvia
1 msk oxbuljong
2 msk vitt vin
3 vitlöksklyftor .
2 dl laktosfri grädde .
1 dl vatten .
1msk torkad söndersmulad Karl-Johansvanmp *( har ni inte det så hoppa över det, jisses jag är verkligen klarsynt i dag )
Salt , peppar och smör att steka i .

Så här gjorde jag :
Skär köttet i trevliga strimlor typ lillfingerstora .
Fräs löken tills den är blank och vacker och lägg sedan undan den ett tag . Fräs köttet , krydda med salt och peppar tills det är svagt rosa . Häll sedan i kryddorna , löken , buljongen , grädden och senapen . Smula över den torkade svampen . Rör om rubbet .Låt koka varsamt tills köttet är genonstekt .
Vi åt fullkornsris till .

* Karre är mycket godare än fileen enligt min åsikt .
** Jag hyser en viss hatkärlek för svamp , älskar smaken me har svårt för konsistensen .Lite halkig så där .Samma med aubrgine. Det fixar jag bara inte såtillvida den inte förekommer som en röra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar