tisdag 10 mars 2009

Kycklinggryta helt enkelt .

Jag längtade så efter köttfärsås med röövin i men var för lat att gå ut och handla så det blev det här.

Jag använde mig av :
1 stor majskyckling ( Den är dyrare men himmel och plättar så god den är )
1 burk Muttis hela tomater
smör och olja att steka i
1 hackad gul lök
2 krossade vitlöksklyftor
2 msk kycklingfond
1 dl grädde
1dl rödvin
1-2 dl vatten
1 msk torkadBasilika
1 msk torkad timjan
salt
Peppar
En doft*spiskummin

Så här gjorde jag :
Stycka kycklingen . Lyssna på tant och lär er stycka en kyckling ! Spara skrovet till buljong, häll smör och olja i en gryta och smält smöret och lägg sedan i den hackade löken ihop med kycklingdelarna , bryn försiktigt och häll sedan på tomaterna, vinet, vatten grädden , fonden och kryddorna . Ta det nätt med spiskummin men använd det för det gav lite extra skjuts till grytan . Låt det puttra trevligt, späd med vatten om så behöves . Grytan ska vara såsig . Pappardelle till .

* Ett kryddmåttt ungefär .

2 kommentarer:

  1. Vilken smarrig gryta. Den ska jag laga till J för han vill alltid ha kyckling med tomatsås!

    Många hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera