fredag 27 mars 2009

Kebab ala German

Ja, han från TV ni minns . Från programet landgång . Så det här är snott rakt av . Dissa mig inte för det , jag är ur slag just nu .

Men här är receptet .

Gyros ( turkisk kebab med kyckling )
4 st kycklingfileer ( skivas i tunna skivor *)
2 dl olivolja
1 msk spiskummin .
2 klyftor pressad vitlök
1 msk soya **
1msk sambal olek
1msk oregano
1 msk timjan
Salt och svartpeppar .

Lägg kycklingen i marinad av ovan nämnda ingredienser .
Låt kyckligen stå och dra i en halvtimma i kylskåp .
Fräs i en stekpanna tills kycklingen är genomstekt .

Pita bröd
Tillagnigstid :ca 1 timma och 45 minuter .
14 dl vetemjöl ***
1 msk salt
1 msk socker
1 dla olivolja
5 dl vatten
1 paket jäst
1 st ägg.

Så här gör du !
Jästen löses i lite av det fingerljumma vattnet .
Tillsätt de övriga ingedienserna , arbeta degen slät och fin.
Låt jäsa i en timma

Kavla ut degen ca 1 cm tjock , tag en ett stor kopp eller något annat som är lagom stort. Jag vill inte ha pita bröd stora som diskusar så jag tog min frukostkopp med rosor**** på som mått .
Låt dem ***** jäsa på plåten i ytterligare 1 30 min .
Pensla med uppvispat ägg .
Grädda i ugnen 10-15 i 225 grader .

* Skär kycklingen i sneda bitar dvs vinkla knivet utåt .Ja, lite snett .Ni hajjar va ?
**Soyan lade jag till , tycker om soya .
*** Ha i lite durumvete bröden blir trevligt sega då även det mitt tillägg.
**** Just rosor på koppen är viktigt för brödet . Asså jaskojaba .
***** På STV sida så skrev de DOM ! jag är sjukt upprörd .

Det här är gott och trevlig plockmat om du vill aldrig mer äta köpta pitabröd.

1 kommentar:

  1. Hej gullet! Kan vi inte få gästblogga dina pelmeni på Matgästen på Taffel.se? Mejla mig! Kram

    SvaraRadera