tisdag 21 juli 2009

Rispappersknyten

Jag är så sugen på asiatisk mat efter att ha ätit smaklös husmanskost i nästan en vecka .
Så det blev asiatiska rispppersrullar . Sanslöst gott

Det här använde jag mig av :
10 ark rispapper ( finns i asiatiska affärer och välsorterade mataffärer , inte i vårt bajsICA alltså )
6 cm väl sköljd purjo
Lika mycket zuchini
1 klyfta färsk vitkål, fint strimlad .
I näve sockerärtor
1 näve bladspenat ( jag knarkar bladspenat )
2 dl kött *av valfritt slag , eller reker om man då föredrar det .
2 msk kokosmjölk .
2 tsk chili finhackad
i vitlöksklyfta
Curry i valfri färg
en dutt lime
Olja att steka i och 3 tsk soya för smakens skull

Sä här gjorde jag :
Blötlägg rispper i blöt . En och en på en assiett med vatten, lät ligga några minuter tills de är mjuka och följsamma . låt torka på en ren kökshanduk eller hushållspapper . Häll olja i en stekpanna , lägg i soyan . Se till att stekpannan blir het . I med grönsakerna , ös på kryddor , riv i vitlöken , lägg i köttet och häll på kokosmjölken . rör om rubbet **.Låt svalna.

Ta ett rispapper i taget , lägg på en msk fyllning . Vik som ett kuvert .Det är ganska så pilligt men trevligt .

Svep in knytet i isbergsallad när du ska äta den för annars kan fyllningen lossna och du blir hysterisk . Doppa i en skål bestående av 3 msk fisksås och två msk thaisås .

*Jag kokade fläsklägg med stjärnanis, kryddpeppar , chili och vitlök. Sjukt gott .
** I mitt nästa liv ska jag starta en punkgrupp som heter just rör om rubbet . Om jag inte blir en fet katt hos en snäll tant .

2 kommentarer: