fredag 20 november 2009

Fredagskyckling


Jag är trött som en gammal tävlingshäst och orkade inte gå och handla så jag rotade i spåk, kyl och frys och fick ihop en vettig middag .

Där använde jag mig utav
900 gr kycklingfileer *
2 banancharlottenlökar.
1 morot
1 röd paprika
10 sockerärtor
8 oliver med sardeller i.**
1/2 hönsbuljongtärning
2 dl vispgrädde ***
2 dl vatten
1-2 tskPersillade
1-2tsk paprikapulver
2-3 msk dragon
1msk fransk senap.
3 msk vin .
Salt och svartpeppar
Smör att steka i.

Så här gjorde jag :

Hacka löken,
skala moroten och dela den i slantar ,
rensa paprikan och dela den i strimlor .
Dela oliverna .
Skär sockerärtorna i sneda strimlor .
Skär kycklingen i trevliga strimlor .
Smält smör efter samvete och bilringar .


Fräs löken med moroten, lägg i kycklingen och fräs den .
krydda med ovan nämda kryddor .
Häll på vin, grädde och smula ned buljongtärning, dutta i senapen.
Lägg i oliverna
Låt puttra tills lycklingen är genomstekt
Lägg i paprikan och sockerärtorna ( de ska vara tuggmotstånd )

Jag serverade basmatiris till. Ja, jag är en ond människa .

* Jag föredrar hel kyckling som jag får stycka själv.
**Just sardellerna blev pricken över det berömda i:et .Det smälter nämligen.
*** Köp riktig grädde istället för laga lätt och annat skit som är proppat med tillsatser mm .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar